yelinTable 'lightmil_pelin.issues' doesn't exist Işık Binyılı | Sayı No:
   

Bağlantılar:
YUNUS EMRE: CONTEMPORARY OF RUMI (Flyer)
YUNUS EMRE: CONTEMPORARY OF RUMI - October 27, 2008 - Media Release

İzlenimler

YUNUS EMRE'nin SIIRLERIYLE, Prof. TALAT HALMAN, BARIS VE SEVGI CAGRISI YAPTI..

Hümeyra İmirzalıoğlu KOÇAK

Askin aldi benden beni

Bana seni gerek seni

Ben yanarım dünü günü

Bana seni gerek seni.



ISIKBINYILI kurulusu New York’ta basarili projelerinden birisine daha imza atti.


27 Ekim 2008 gecesi New York’ta Columbia Universitesi International Affairs binasinda Sufi cevrimleriyle taninan Prof. Dr.Talat Halman ‘in konusmaci olarak katildigi “YUNUS EMRE” gecesi duzenlendi. Basarili organizasyona katilan seckin davetlilerin arasinda Isvec Buyukelcisi Ulf Hjertonsson ve esi, New York Baskonsolosu Mehmet Samsar ve esi’de katildi.

Basarili organizasyonun acilis konusmasini, Columbia Universitesi adina Prof. Etem Erol yapti. Prof. Dr.Talat Halman, Yunus Emre’nin Ingilizce'ye cevirdigi siirlerini, "Mevlana ve Yunus Emre"nin siirlerini, karsilastirmali olarak sundu. Yer yer, siirleri yazildigi dil Turkce ve Ingilizce olarak iki versiyonu bir arada sundu. Siirleri okurken kendisine Tefik Ben Amur uduyla, Ismail Hakki Cimen ney’iyle ve vokalde Ahmet Erdogdu’lar eslik etti.

Prof. Halman, Yunus Emre’nin sevgi felsefesinin gunumuz dunyasinda ilke edinilmesi gerektigini “Islam” dinini, kimilerinin siddet ve catisma olarak gordugunu, oysa Yunus Emre’nin anlattigi “Islam”
dini uygulansa ve yayilsa, dunyanin baris icinde yasanan bir yer olabileceginden soz etti.

Yunus Emre’nin 13 ve 14 uncu yuzyillarda sosyopolitik oneminden bahseden Prof. Talman, 60’ ve 70’li yillarin meshur “savas yapma, ask yap” sloganinin Yunus Emre tarafindan soylendigini de belirtti.

Yunus Emre’nin eserlerinde Mevlana Celaleddin Rumi’den farkli olarak halkin konustugu dili, Anadolu Turkcesi’ni kullanmasinin herkes tarafindan daha kolayca anlasildiginin altini cizen Prof. Halman, Yunus Emre’yi, Rumi’nin de otesinde diye tarif ederek Mevlana Celaleddin Rumi ile farkliliklarindan da soz etti.

Yunus Emre, her zaman dinde asiri tutuculuk ve katilik inancina karsi olmustur. Yunus Emre sevgi yoluyla kendinden once digerlerine hizmeti ilke edinmistir. Anadolu’nun “mistik sairi”olarak adlandirilan Emre, ilahiler soyleyerek dag tas Anadolu’yu dolasarak yerel halk ile butunlesmistir. Ortacag’da, Avrupa yalpalarken, asirici gerici akimlarin Islamiyeti Anadolu’ya yayma akimi oldugu donemlerde, Yunus Emre bu akimlarin zarar vermesini engellemistir.

“Ete kemige burundum /Yunus diye gorundum” mısralarında anlattigi uzere insan, Yunus Emre’nin felsefesinde cok onemli bir yer tutmaktadir. Hicbir din, irk, mezhep, fakir veya zengin ayrimi gozetmeksizin bütün insanlar aynı degerdedir.

Yunus’un insan sevgisini ilahi sevgi ile ozdeslestiren en guzel misralardan biriside Yunus Emre "Yaradilani hos gor/ Yaradan’dan oturu” dur.

Yunus Emre tanriya giden yolun insanin kendi yureginde oldugunu soyle soyler;

Ararsan Mevlâyı kalbinde ara/ Kudüste Mekkede Hac’da degildir
Insan’i yaradan Tanri’dir ve insana ancak sevgi yoluyla Tanrı'ya ulasabilir.

Sevgi insani birlestiren ve butunlestiren bir unsurdur diyen Yunus Emre sevgiyi Tanrı’nin yarattigi her nesne’ye tum varliklara karsi duyulan yakin bir his diye anlatir. Çünkü sevgi kendini başkasında, başkasını kendinde bulmaktır.

Sevginin olmadığı yerde, öfke, kırgınlık, çözülme ve birbirinden kopukluk gibi olumsuz durumlar ortaya çıkar. O sebebten Yunus Emre’nin gonlunde sevgi ve dostluk duygulari cok yogunlasmistir.. Humanism ve evrensellik ruhunun en guzel ornegi Yunus Emre en büyük özlemi, aşk duyduğu sevgiliyedir.

Tanrı sevgisinden yoksun kalmıs bir gönülde sevginin yeri yoktur. Der ki;

Askin aldi benden beni
Bana seni gerek seni
Ben yanarım dünü günü
Bana seni gerek seni.
 
Ne varlıga sevinirim
Ne yokluga yerinirim
Askın ile avunurum
Bana seni gerek seni

Sofilere sohbet gerek
Ahilere ahret gerek
Mecnunlara Leyla gerek
Bana seni gerek seni.
 
Cennet cennet dedikleri
Birkac koskle birkac huri
İsteyene ver onları
Bana seni gerek seni.
 
Eger beni oldureler
Kulum goge savuralar
Topragım anda cagıra
Bana seni gerek seni.


Yunus’un ilkelerinden bir tanesi de gonul kirmamaktir.
Bir kez gonul yiktin ise,
Bu kildigin namaz degil


Tahminen 770 yıl once dunyaya geldigi varsayilan Yunus Emre doneminden bugune degin insanliga sevgi ve baris mesajlari vermektedir.

“Ben gelmedim dava için/benim isim sevi için.”

Dunyaya gelen her insanin tanri’dan ayrilmis olmanin acisini yureginde hissettmesini ve tanri’nin evrendeki butun canlilarin her zerresinde var oldugunu, insana sah damarindan daha yakin olusunu soyleyen Yunus soyle dile getirir,
Severim ben seni candan içeri
Yolum vardır bu erkandan iceri.

Beni bende demen bende degilim
Bir ben vardır bende benden iceri.

Nereye bakar isem dopdolusun
Seni nere koyam benden iceri...


Yunus Emre gece’si, New York’ta Sufizm muziginin degerli isimlerinden Iran asilli muzisyen Amir Vahab ve TRT-Int Yeni Ufuklar programinin temsilcisi Aslihan Calisan’in birlikte soyledikleri sarkilarin ardindan yemekli resepsiyon ile sona erdi.

-Humeyra Imirzalioglu
30 Ekim 2008, New York


ISIKBINYILI'nin notu: Programa 170 den fazla cok farkli kesim ve kulturlerden olmak uzere katilim oldu. MEVLANA'NIN CAGDASI - YUNUS EMRE: TURK HALK SAIRI adiyla, Prof. Talat Halman'in sunumunda ki program, Light Millennium/Isik Binyili ile Columbia Universitesi - Orta Dogu Enstitüsi ve Orta Dogu ve Asya Dilleri ve Kültürleri bolümlerinin isbirligiyle gerceklesmistir.

Basariyla gecen programin yapimini da Bircan Ünver ile Prof. Etem Erol gerceklestirdi. Ayrica, her iki kurulustan gonullerin katkilari da, programin basariyla gerceklesmesine katki sagladi.
ISIKBINYILI.ORG

© Aralık 2008, IşıkBinyılı

© IŞIK BİNYILI e-dergisi; The Light Millennium bunyesinde kamu yararına ve kamu tarafından desteklenen yayıncılık ilkesiyle, 17 Temmuz 2001 tarihinde, Bircan Unver tarafindan, New York'ta kurulmuştur. Vergiden muafiyet statusune (501, (c) (3) ise 17 Temmuz 2001 tarihinden gecerli olmak uzere hak kazanmıştır. Bu sitenin içeriği kurucularinin izni olmaksızın kopyalanamaz. Sitenin tum icerigi "The Light Millennium"a aittir. Uluslarası telif hakları kanunlarıyla korunmaktadır ve her hakkı saklıdır."
Genel Yayin Yonetmeni: Bircan Unver
The Light Millennium'un Ingilizce sitesinin cizgisinde; Tasarlayan ve Geliştiren Bali & Bali Works

Bali & Bali Works