FARKLI BİR AMERİKA DÜŞ’Ü DAHA GERÇEKLEŞTİ…

Yazdır
Üst Kategori: Tüm Sayılar Kategori: Sayı: 25
Yayınlanma: Salı, 18 Ağustos 2015 Bircan Ünver tarafından yazıldı.


bircan-unver-2015-hometown3Los Angeles'a neredeyse tam 26 yıl önce ve ilk kez Amerika'da Eylül'ün ilk haftasında, 1989 yılında ayak basmıştim. Bu şehir'e, bir daha gitme, görme, orada o bir yıl süreç içinde edinmiş olduğum Türk - ve diğer milletlerden arkadaşları bir daha ziyaret etme olanağını da, geride kalan yıllar içinde hiç bulamamıştım!


Yerelce: Barış: Gerçek veya Ütopik Bir Rüya mı? - Röportaj - Bölüm 2/3
Yerelce: Atatürk, Bircan Ünver’e Amerika çapında Ödül Kazandırdı! - Röportaj - Bölüm 2/3

[Işıkbinyılı.Org - 18 Ağustos 2015, New York] Amerika'daki ilk yılımı Los Angeles'ta yaşadım. Hem de mümkün olabilecek en ekonomik eğitim kurumları aracılığıyla -halk, meslek okulları ve kütüphaneler benzeri-, çok kısa dönemde bir çok şeyi ve çok hızlıca öğrenmeye calışarak geçirdim. Bu süreç içinde ilki 1990'nın Şubat ayı ve ikincisi de yaz ayı olmak üzere, iki New York seyahatinin ardından, özellikle de mesafalerin çok uzak olması ve arabasız ve kamu/halk otobüsleriyle de gidiş-dönüş günde 4-5 saatin yollarda geçmesi ve bir günde ancak tek bir şey yapılabilmesinin de etkisiyle, 1990 yılında, bu kez Los Angeles'tan New York'a taşınmıştım. Tam tamına 25 yıl öncesi... Ve ondan tam bir yıl öncesi 1989 da ise Los Angeles'a ayak basmıştım.

Tabii Los Angeles'a ilk ayak basmış olduğum 26 yıldan bugüne Türkiye'ye kısa ve uzun dönemli gidiş dönüşleri çıkartacak olursak, yine en az bunun 23 yıllık Amerika'da bilfiil yaşam ve yaşama tecrübem olduğu gerçeği suyun yüzeyine çıkıyor...

Buradaki son yıllarda bir kaç iç içe ve Barış Manço'nun şarkısında olduğu gibi kendi iç "dönencelerini" tamamlayan yaşam daireleri çizdim, adeta...

francisbacon 15

Bunlardan ilk aklıma gelenler arasında, Francis Bacon'un 2009 yılında, Metropolitan Müzesi'nde açılmış olan retrospektif sergisi... Çünki, Los Angeles'ta (1989 veya 1990'un ilk aylarında olabilir) kapsamlı bir restrospektif sergi olarak ve orijinallerini ilk kez görmüş ve hatta o dönem Gösteri Dergisi'ne, sergi izlenimlerimi de yazmıştım. 2009 yılında ise müzeden sergiyi videoyla çekme, kuratörünün sergi ve Bacon'un dönemleri üzerine açıklamalarını da vidyo'ya kaydetmem sonucu, serginin belgesel televizyon programını üretmiştim ve hatta o program bir ödül almıştı. Benim için, bunun ayrı bir önem ve anlamı vardı... Çünki, Los Angeles ile New York arasında, 20 yıla yakın bir aradan sonra, kendi Amerikan kişisel tarihimi de özetleyen bir daire çizilmiş ve ilkinde Hürriyet-Gösteri'ye bir yazıyla, ikincisinde ise QPTV'de yayınlanan ve artık web ortamında da ulaşılan bir televizyon programının, bu kez yapımcısı olarak bir de ödül aldım. Burada, kişisel tarihin çizgisi ve dönencesindeki isim: Francis Bacon

Thomas Hart Benton'un yine Los Angeles County Museum of Arts'da ilk defa sergisini görmüş olduğum ve sanatçı olarak da resimleriyle ilk kez yine Los Angeles'ta tanışmış olduğum ve yine aynı dönem Gösteri'ye yazmış olduğum Benton ile yaşamım, New York'ta defalarca kesişti! 

01ThomasHartBenton Persephone 1939 100Benton'un yandaki resmini, 1995 yılında basım hazırlıklarını yapmış olduğum ve halen "basılamamış" olan Sanatın Labirentlerinde... (yalnızca e-kitap olarak yayında) kitabımının kapağında, "Persephone" adli resmini kullanmak istemiştim. O dönem, kitabın yayınını potansiyel olarak üstlenmeyi teyit etmiş olan Türkiye'de faaliyet gösteren Amerikalı bir yayınevinin editörü (yıl 1995, İstanbul); Türkiye için ve Selamet Partisi'nin o dönem yükselişe geçmesine paralel, bu resmin kitap kapağında kullanılmasının uygun olmayacağında ısrar etmişti. O zaman alternatif olarak, Francis Bacon'da karar vermiştik! Sezar'ın hakkı Sezar'a, Francis Bacon'dan seçtiğimiz resmin diasını, Londra'dan getirtmiş ve kitap kapağında kullanma iznini de almıştık (Yukarıdaki Francis Bacon'un resminden örneği)

Ve kimseye anlatamayacağım bir heyecanın kaynağı da, Francis Bacon'un "Jet of Water" (*) (1988) resminin onunde, Metropolitan'da ve Francis Bacon'un 100.ncü yıldönümü "Retrospektif Sergisi"nde çekmiş olmaktır. Özellikle Türkiye'de yıllara yayılmıs ve yıllarımı almıs olan üstüne üstelik halen basılamamış olan kitap ile kapağına editör ile aynı fikirde nihayet karar verdiğimiz, izin alınması, slaytın temini macerasından sonra... Kaynak (Persephone): mydelineatedlife.blogspot.com  "For Fairly Use"

Ve o serginin televizyon programını üretmiş ve yayınlamış ve üstelik, ödül almış olmak ve tamamen sözkonusu programı, kişisel ilgim ve yetilere dayalı olanaklarla üretmiş olmak -maddi bir ödülden çok, mesleki olarak onure eden bir ödül- olmuştu.  Bir bakıma, çok kimsenin anlamadığı ve benim de anlatmakta zaman zaman zorlanmama rağmen, -farklı bir boyut ve tanım da da olsa-, bu da benim Amerika Düş'üm ve bunun gerçekleştirmiş - kotarılmış - tatmış ve yaşamış oldum!

Tabii Türkiye'den ilk yola çıkarken ilk hangi dünya çapındaki büyük ressamların sergilerini izleyebileceğimi ve hangisinin Amerika'daki kişisel tarihimde, kendi iç "dönenceleri"ni oluşturacağını bilmiyordum - tahmin edemezdim ve bilemezdim...

Los Angeles'ta hayat karşıma, o bir yıl içinde, Thomas Hart Benton'u, Francis Bacon'u ve diğer çağın önemli bir kaç sanatçısını çıkarttı... Thomas Hart Benton'un duvar resimlerini geçtiğimiz Şubat ayında, Metropolitan Müzesi'n de izledim ve fotoğraflar çektim. Benton'un resimleri aynı zamanda, uzun bir dönem New School Üniversitesi'nin en prestijli konferans salonlarından birinde yer alıyordu. Hatta, o dönemin üniversitenin başkanı, Benton'dan, üniversite için duvar resimlerini sipariş ettirip, yaptırmış... Ve New School'da hem öğrenci, hem asistan hem de "Audio-Video" bölümünde farklı yıllar içinde çalıştım. Ve o resimler de benim New School Üniversitesinde geçen hayatımın da bir parçası haline gelmişti...

Ayrıca, 6.nci cadde üzerinde büyük bir gökdelenin çok geniş bir lobisini de, Amerikanın endüstriyel değişim ve sosyal dinamiğini de yansıtan resimleriyle, yine Benton'un resmi, adeta gökdelenin ve yüksek tavanlı ve geniş açılı gökdelenin de demirbaşları arasında...

Ve gerçekten Benton'un resimleriyle, ilk kez Los Angeles'ta tanışmıştım ancak Amerika'da yaşayıp da sanatla uzaktan yakından ilgisi olan herkesin, özellikle de Amerikan sosyal hayatı ve yakın tarihinin izlerini sanat aracılığıyla izlemek/yakalamak isteyen herkesin Benton'un resimlerini görmesi, bilmesinde yarar var, eğer henüz görülmemişse...bilinmiyor ise...

Ve şimdi de, Los Angeles'tan New York'daki iç dönencelerden birine geçelim...

1992 yılında, hem QPTV'de programlar üretmeye başlamıştım hem de New School Üniversitesi'nde medya üzerine master programına... Ki, üniversitedeki ilk iki dönemden sonra Türkiye'ye dönmüştüm!

Türkiye'ye dönmeye karar verdiğim için en kısa sürede ne kadar çok proje üretebilirim, derdine ve adeta kendi kendimle yarışa girmiştim, o dönem... a
ynı zamanda, master programına da yeni başlamışken...

İşte, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Fakültesi, Çağdaş Sanat Tarihi'nden resimlerini tanıdığım Magritte ile Metropolitan müzesindeki çok heyecan verici ve adeta kosarcasına çekim yaptığımız yıl da, 1992 idi... 
Yanılmıyorsam, Ekim 1992 yılı idi...

Çekim iznini almak için 2 ay kadar uğraşmıştım... Kimse, o çekim iznini alabileceğime inanmıyordu... Sonuçta, kararlılığım, olumlu sonuç getirmişti. Ancak, topu topu 2 saat çekim izni verilmişti... Oysa yanlış hatırlamıyorsam, 15 galeride resimler sergileniyordu... 4 kişilik bir ekiple ve bize verilen 2 saat içinde, kosarcasına o çekimi yaptık. Sergi bitmeden programı yayınlamak önkoşulu da vardı.

Bu kez, QPTV'nin kuralları gereğince de en kısa program, 28:30 dakika olması gerekiyordu. Müze önündeki röportajlara paralel, yine uzun uğraşlardan sonra, "sergi için hazırlanmış olan ve sergiye rehberlik eden ses bant"'ını da, "serginin metni/seslendirmes'" olarak kullanma talebimden de sonuç aldım.

Sonuç olarak, ilk Magritte programını hem Metropolitan'ın hem QPTV'nin önkoşulları çerçevesinde sonuçlandırıp, yayınladım. Metropolitan'ın bir sonraki geçici sergi için arayıp sergiyi çekmekle ilgilenip/ilgilenmediğimi sorması, o dönem benim için en büyük ödüllerden biriydi... Ve teklif etmiş oldukları sergi ise "M.Ö. 5.nci Yıl Yunan Mucizesi - Heykel Sergisi" idi. Onu da çekip, yayınlamıştım, 1993 yılında. Metropolitan daki bu iki program, Modern Sanat Müsesi'nin de kapısını araladı ve oradan da ilk kez Max Ernst'i, yine 1993 yılında çekmiştim...

Özellikle Magritte'i çekim izni, çekim heyecanı ve çapraz önkoşulları yerine getirmek benzeri, bugün hala sıcağı sıcağına hatırladığım ve üzerimde en çok etki bırakmış olan çekim ve televizyon programı üretme maceralarımdan biridir...

İşte aradan tam 21 yıl sonra, bu kez Magritte sergisini; "Magritte: Mystery of Ordinary" (Sıradanın Gizemi) sergisini de Modern Sanat Müzesi'nden çekme olanağını da, 2013 yılında yakaladım... Ve buradaki kişisel tarihimi adeta tamamlayan bir olgu gibi de algılamaya - düşünmeye başlamıştım... Bu serginin çekiminde, bu kez kuratörüyle ve MoMA'nın genel müdürüyle video röportajları da yaptım ve bu programı da sonuçlandırıp, yayınladım...

İşte bu örneklerden yola çıkarak, hiç birine bütçe, mali sponsor benzeri temin etmemiş olmakla birlikte, zaten araştırıp/temin edecek zaman da olmuyor çoğu zaman... Bu konularda içgüdülerimi ve ilgilerimi takip ederek ve en az/mınimum koşullarla, bu fikirleri, kendi hayatımın/üretimlerimin-insani oluşum ve gelişimimin bir parçasına dönüştürmek de, bir bakıma benim için, hiç bir finansal/ekonomik getirisi ve güvencesi olmamak/olmamış olmasına rağmen; Amerika Düş'ümün, bunların her biri, gerçekleşmesinin halkalarını ve dönencesini oluşturmuştur...

1998 yılında, "Walls of the World: Burhan Doğançay" (Dünyanın Duvarları: Burhan Doğançay) programıyla almış olduğum hem 1998 - North East Video Festivali, Sanat Kategorisindeki Birincilik Ödülü; akabinde 1999'da; Amerika/Ulusal Hometown Video Festivali'nde aynı programın Jüri Özel Ödülü kazanmış olmam da, bu alandaki özverili çalışmalarıma devam etmeme moral ve enerji kaynağını oluşturmuştur.

2015-Hometown-clip1


bircan-unver-2015-hometown-qptv-photo-mario paredes-1933

2004 yılında, "Matisse-Picasco - MoMA" sergisinden, yine sanat alanında, CAPA Video Festivali'nden Birincilik ödülü, aynı yıl ve aynı festivalden, "Crescent and Star - Stephen Kinzer" ile ikinci bir ödülün ardından, bu yaz bunları bir yenisi daha taçlandırdı.

Özellikle "ticari olmayan kamu yararina televizyon yapimcılığı"nın, "Bağımsız Yapımcılar" kategorisinde ve Amerika çapında zirvesi kabul edilen,  2015 "National Hometown Medya Ödülleri'nde, "Binyılın Kalkınma Hedefleri'nin Öncüsü: Atatürk" programıyla, henüz geçtiğimiz Perşembe günü 13 Ağustos'ta, Pasadena'da, bu kez, "Bağımsız Yapımcılar/Eğitim Aktivitileri" kategorisinde "en iyisi" olarak almış olmam, "Farklı Bir Amerikan Düş'ünün" de perçinlenmesi ve zirvesi de oldu adeta.

Üstüne üstelik, en baş'a dönersek, bu ödülü almak için aradan tam tamına 25 yıl sonra yine Los Angeles - Uluslararası Havalimanına ilk kez yeniden ayak basmış olmam, bu kez hem ödülümü almak için hem de "Community Media/Toplum Medyası" konferansına katılmış olmak için yeniden gitme olanağı kadar, tüm seyahat masraflarıma da QPTV'nin sponsor olmuş olması; tam anlamıyla ve tek kelimeyle, farklı bir tanım, kavram, anlam ve boyutta da olsa, şahsen "Amerika Düş'ümün" de gerçekleşmiş olmasının temel ve en somut kanıtlarından biridir...
 

Bu noktadan itibaren, bu konuda YERELCE'nin, 2015 Ulusal (Amerika) Hometown Medya Ödülülün almış olmam nedeniyle yapmış olduğu röportajı; gerek ödülün yapısı, içeriği, kapsamı ve gerekse programın içeriği, özgünlüğü, kapsamı açısından, merak ederseniz, yönlendirmek isterim. (2015 Hometown Ödül Töreni foto: Mario Parades, QPTV)

ataturk-mdgs-lmtv-logo

http://www.lightmillennium.org/lmtv/mdg-ataturk-interactive-concluding-remarks-part6.mp4
Vidyo (28:30 dk.): Pioneer of the Millennium Development Goals: ATATÜRK (Kısa adı: MDGs & ATATÜRK)
İthaf: "Global Partnership for Development and Peace – High Level Inaugural Session –
Interactive Session – Concluding Remarks" (6/6)

Tema, Yapım, Yönetim, Editor/Montaj ve Grafik: Bircan Ünver
Kamera ve Teknik Yonetmen: Rene Valdivia 
İkinci kamera: Richard Graziano 
Set still fotograf: Cora Fernandez


YERELCE:
Barış: Gerçek veya Ütopik Bir Rüya mı? - Röportaj - Bölüm 2/2
https://yerelce.wordpress.com/2015/08/20/peace-reality-or-utopian-dreams/

Atatürk, Bircan Ünver’e Amerika çapında Ödül Kazandırdı!  - Röportaj - Bölüm 1/2

https://yerelce.wordpress.com/2015/08/17/ataturk-bircan-unvere-amerika-capinda-odul-kazandirdi/ 

QPTV Medya Bülteni: http://qptv.org/node/2653 (İngilizce)

The Light Millennium TV Medya Bülteni: 
http://www.lightmillennium.org/lmtv/2015/hometown-winner-mdgs-ataturk-mr.html (İngilizce)

İlişkili: Peace: Reality or Utopian Dream? on LMTV's Town Hall Meeting (İngilizce)
https://yerelce.wordpress.com/2015/08/25/peace-the-only-way-good-dream-but-necessity/

Francis Bacon: A Centenary Retrospective (İngilizce)
http://www.lightmillennium.org/21st_22nd/francis_bacon_100_met.html

[*] Francis Bacon, Oil on canvas; 77 15/16 x 58 1/16 in. (198 x 147.5 cm) Collection of Mr. and Mrs. J. Tomilson Hill © 2009 The Estate of Francis Bacon / ARS, New York / DACS, London. Source: Lightmillennium.org

31 Ağustos 2015 tarihinde güncellenmiştir.

(c) Bircan Ünver, IŞIKBİNYILI.ORG - http://www.isikbinyili.org - 18 Ağustos 2015, New York.

 

Yorumlar (0)

500 karakter kaldı.

Cancel or

joomla 1.6 templates free

©IŞIKBİNYILI.ORG'un e-yayını; The Light Millennium bünyesinde kamu yararı;na ve kamu tarafından desteklenen yayıncılık ilkesiyle, 17 Temmuz 2001 tarihinde, Bircan Ünver tarafından, New York'ta kurulmuştur. Vergiden muafiyet statüsüne (501, (c) (3) ise 17 Temmuz 2001 tarihinden geçerli olmak üzere hak kazanmıştır. IŞIK BİNYILI'nın konsept ve vizyonu "Lightmillennium.Org" bünyesinde ilk kez web ortamında Ağustos 1999'da tanıtılmıştır. Ocak 2000 ila Eylül 2005'e değin Lightmillennium.Org bünyesinde yayımlanmıştır. Sonbahar 2005 tarihiyle isikbinyili.org" alan adı ve bağımsız sitesinde yayındadır. Aynı zamanda, 11 Ocak 2010 tarihi itibariyle de Türk Dernekler Kanunu çerçevesinde, İstanbul merkezli olarak kurumlaşmıştır.  Bu sitenin içeriği kurucularının izni olmaksızın kopyalanamaz. Sitenin tüm içeriği Türkiye'de "IŞIKBİNYILI.ORG"a, uluslararası da "The Light Millennium"a aittir. Uluslararası telif hakları kanunlarıyla korunmaktadır ve her hakkı saklıdır."  2005-2011 Pelin Bali tarafından tasarlanmıştır.  2012/23-25.nci sayılar ise Tülün Ulusoy | OdakSevgi.Biz -  tarafından yeni bir platformda kurulmuş ve geliştirilmiştir. Bu sitenin web-hosting'i ise Ağustos 2011-2014 arasında Horon Solutions tarafından sağlanmıştır. | Kurucu Başkan ve Genel Yayın Yönetmeni: Bircan Ünver         E-posta: Bu e-Posta adresi istenmeyen posta engelleyicileri tarafından korunuyor. Görüntülemek için JavaScript etkinleştirilmelidir. |  http://www.isikbinyili.org ©1999-2016

By Joomla 1.6 templates free